در راستای تکمیل زیرساخت های دولت الکترونیک؛
پلاک ها و کدهای پستی «هوشمند» می شوند
احراز هویت مکانی به صورت الکترونیک با پلاک های هوشمند
در نشستی با حضور شهردار حاج حیدری و دکتر باقری مدیرکل اداره پست استان اصفهان، تفاهم نامه اجرای پلاک های پستی هوشمند در خمینی شهر امضا شد.
به گزارش خبرنگار فرصت در این نشست مدیرکل شرکت پست استان اصفهان با اشاره به این که طرح هوشمندسازی پلاک ها و کدهای پستی بخشی از طرح ملی معروف به GNAF است افزود: پروژه GNAF یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی بود که خود زیرمجموعه شفاف سازی شاخص های اقتصادی است. این طرح در سالی که مقام معظم رهبر«مدظله العالی» به نام اقتصاد مقاومتی نام گذاری کردند، تعریف شد و اجرای این پروژه به وزارت ارتباطات سپرده شد. این وزارتخانه نیز متعاقباً مجری این پروژه را شرکت ملی پست اعلام کرد چون متولی نشانی در کشور این شرکت است. اعتقادمان بر این است که یکی از زیرساخت های دولت الکترونیک پروژه ملی GNAF (جی نف) است.
باقری با اشاره به این که برای عملیاتی کردن طرح هوشمندسازی پلاک ها و کدهای پستی به یک سری نشانی های استاندارد نیاز است ادامه داد: یکی از اجزای نشانی و موقعیت استاندارد، پلاک است که به پلاک آبی شهرداری یا پلاک کدپستی معروف است. لذا برای تکمیل نشانی استاندارد باید پلاک ها را هم نصب کنیم.
وی افزود: برای این که شهرداری ها هزینه هایشان کاهش پیدا کند دیگر از پلاک کدپستی ده رقمی چشم پوشی کردیم چرا که هم اندازه اش سه برابر این پلاک هاست و هم اینکه آن پلاک ها تنها یکی از واحدهای یک ساختمان را تعریف می کرد. به همین دلیل کدپستی ها را در قالب کد QR داخل پلاک ها تعریف کردیم. مزیت کد مذکور این است که پلاک کل واحدهای ساختمان در این کد وجود دارد. در واقع با این روش نشانی ها استاندارد می شود و اگر تغییراتی در ساختمان از لحاظ فیزیکی ایجاد شد، نیازی نیست شما پلاک را بردارید و پلاک دیگری نصب کنید. ضمن این که داده های پلاک متصل به داده های اداره پست است.
باقری با اشاره به این که در استان اصفهان 54 درصد از اماکن شهری و 40 درصد از اماکن روستایی فاقد پلاک هستند، افزود: ما در سه تا کلانشهر استان یعنی اصفهان، خمینی شهر و کاشان مشکل داشتیم. با این حال در سه تا از مناطق اصفهان کار پلاک هوشمند به اتمام رسیده و در 5 تا از مناطق اصفهان فرایند کار در حال اتمام است و بقیه در برنامه کاری سال 1403 گنجانده شده است.
وی همچنین اضافه کرد: اجرای پلاک های بارکددار در کشور اولین بار در استان اصفهان انجام شده است. هم در مناطق شهری و هم در مناطق روستایی. اعتقادمان بر این است که یکی از زیرساخت های شهر هوشمند داشتن پلاک هوشمند است. این نوع پلاک ها هم برای شهرداری و هم برای سایر دستگاه ها و هم برای مردم مزایای زیادی دارد و قابل بهره برداری است.
مدیرکل اداره پست استان با بیان این که جهت اجرای طرح پلاک های هوشمند پستی اعتبار کشوری اخذ نموده است افزود: ما یک بانک اطلاعاتی با چهار میلیون و 200 هزار رکورد داریم که 10 درصد رکوردهای کشور است و هر سال 10 درصد از آن مستهلک می شود. لذا باید هر سال بانک اطلاعاتی را به روز نگه داریم. در کلان شهرهای استان اصفهان تنها شهری که توانستیم این اعتبار را برایش بگیریم، خمینی شهر است و انشاء اله بتوانیم هزینه کنیم.
باقری افزود: ما هزینه اضافه ای به شهرداری تحمیل نمی کنیم. در واقع شهرداری همان وظیفه قبلی را انجام می دهد و ما یک کد QR به آن ها می دهیم که روی پلاک ها نصب کنند. همچنین ما در این تعامل به دنبال یک مدل اقتصادی هستیم به این صورت که اگر شهرداری ها برای پلاک های هوشمند هزینه می کنند بعدا بتوانیم با سازمان های خدمات رسان مثل مخابرات، شرکت برق و گاز و ... نیز در این زمینه تعامل کنیم. این دستگاه ها باید به تکالیف خودشان در راستای اقتصادی مقاومتی عمل می کردند و نکردند. یعنی مثلا اداره آب شماره مشترکینش را باید با کد پستی ده رقمی با ما ارتباط می داد. البته اداره آب و فاضلاب وضعیت بهتری دارد، ولی شرکت های برق و گاز و مخابرات هیچ اقدام اساسی انجام نداده اند.
مسئول جغرافیای اداره کل پست اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به مزایای پلاک هوشمند پستی بیان کرد: با انجام این پروژه دیگر نیازی نیست شهروندان برای انجام امور مربوط به تایید مکان مدام مسافت های فیزیکی را طی کنند و این کار به صورت الکترونیک انجام خواهد شد.
پژوهش افزود: کدپستی هوشمند در سیستم تمام دستگاه های اداری می نشیند و برای آن ها به راحتی قابل دسترس است.
وی با اشاره به این که پس از امضای تفاهم نامه مذکور کارگروه های تخصصی تشکیل می شود افزود: ما نمونه قرارداد کشوری را در اختیار داشتیم و مواردی مخصوص به شهر خمینی شهر به آن اضافه نمودیم. اولین مورد معرفی نماینده از سوی اداره پست به شهرداری به عنوان مدیر پروژه بود. همچنین با پیگیری های حقوقی زمان قرارداد را به جای یک سال به دو سال افزایش دادیم. یکی از مسائل مهم در مورد تفاهم نامه مذکور این بود که نقشه هایی که ما در دست داشتیم همان پیش نویس های کشوری بودند و نیاز به یک سری لایه های اطلاعاتی داشتند که در تهران موجود بود ولی برای خمینی شهر وجود نداشت. مثلا لایه های اطلاعاتی محلات برای خمینی شهر مثل تهران -که منطقه به منطقه وجود دارد- در دسترس نبود. ما این اطلاعات را طبق نقشه هایی که در شهرداری خمینی شهر وجود داشت بومی سازی کردیم.
پژوهش با اشاره به این که قیمت برآورده شده برای اجرای هر پلاک از مرحله اول تا آخر متوسط 140 هزار تومان است افزود: حداقل یک سال و نیم طول می کشد تا این کار عملیاتی شود.
مسئول جغرافیای اداره کل پست اصفهان در خصوص تعامل با ادارات خدمات رسان گفت: ما متوجه شدیم که از تکلیف کردن این ادارات به هیچ نتیجه ای نمی رسیم اما اگر زیرساخت ها آماده باشد آن ها به سراغ ما می آیند؛ مثل اتفاقی که در شهر اصفهان افتاد. اگر شخصی خانه ای بسازد و موقع پروانه گرفتن به اداره پست مراجعه و به او پلاک وکد پستی هوشمند تعلق بگیرد، این اطلاعات او در سامانه می نشیند و برای کارهای بعدی و مراجعه به ادارات خدمات رسان مجبور نیست که هر بار به اداره پست برود و نشانی و کد پستی بگیرد. هزینه را هم خودش پرداخت می کند. سامانه مربوطه هم آماده است و انشاء اله اتفاقات خوبی برای شهروندان خمینی شهر رقم بخورد.
پژوهش همچنین افزود: با اجرای این طرح، می توانیم احراز هویت مکانی را به صورت الکترونیک انجام دهیم که بسیار با اهمیت است. در خمینی شهر ماهیانه سه الی چهارهزار درخواست احراز هویت مکانی وجوددارد. این احراز هویت مکانی برای دولت اهمیت زیادی پیدا کرده است.
شهردار نیز در این جلسه گفت: بارها گفته ام که خداراشکر راهی را نرفته ایم که بخواهیم شروع مجدد داشته باشیم. با وجود این که کار پلاک های هوشمند مقداری زمان برد ولی راهی را انتخاب کردیم که بر اساس نیاز مردم است و انشاء اله سریع به نتیجه می رسد.
شهردار با اشاره به این که برآورد هزینه این طرح بالغ بر 13 میلیارد تومان است افزود: با انتخاب یک پیمانکار قوی که مورد تایید شهرداری و نظارت اداره پست باشد می توانیم این کار را در زمان معقول به سرانجام برسانیم.
نظر دهید