منطقه گردشگری لادر

منطقه گردشگری لادر

معروفترین جاذبه طبیعی خمینیز‏شهر منطقه لادر و به اصطلاح عموم چشمه لادر است. این مکان دارای چندین چشمه، آبشار فصلی، دره ‏های زیبا، درختان انجیر و گیاهان متنوع می‏باشد. پیش از انجام عملیات عمرانی در منطقه با مسیر پر پیچ و خم که محل انباشت نخاله‏ های ساختمانی بود. در ابتدای محوطه دره عمیقی وجود داشت که پس از پایین رفتن از آن، مسیر سنگ لاخی به دو دره مستقیم و غربی می‏رسید. دره مستقیم به چشمه لادر و آبشار اصلی آن می‏رسید. در بالادست آبشار و چشمه چند آبشار کوتاه قرار دارد. در مواقع بارندگی و پر آبی از این آبشارها آب جاری و نهایتا از آبشار بلند اصلی جاری و به حوضچه پایین آن می‏ریزد. چند چشمه کوچک و درختان انجیر و آبسره ‏های متعدد از جاذبه ‏های دیگر دره آبشارهای لادر است.

دره سمت غرب به چشمه غربی در زیر یک سقف و در ادامه به چند چشمه کوچک فصلی می‏رسد. دره کمی ‏بالاتر از این منطقه خود به دو دره مستقیم و سمت راست تقسیم می‏شود که هر کدام زیبایی‏ های خاص خود را در فصول مختلف دارند.

تمام مسیرهای ذکر شده در نهایت به خرم دره منتهی می‏شوند. خرم دره از کارخانه آسفالت واقع در دشت شهرک صنعتی راه دارد و از سمت جنوب به یک پادگان نظامی‏ می‏رسد.

تاریخچه احداث منطقه گردشگری لادر

مجموعه این جاذبه‏ ها به اضافه نزدیکی آن به شهر سبب شده‏ است که از سالیان دور، اهالی منطقه آنرا به عنوان یک تفرجگاه طبیعی انتخاب کنند. اما تا اواخر دهه 1370 به دلیل نداشتن مسیر هموار و امکانات عمومی ‏معمولا افراد مجرد و گروه‏ های کوهنورد و طرفداران طبیعت سراغ چشمه لادر می‏رفتند. در واقع یک مکان عمومی ‏و در دسترس همگان نبود تا اینکه شهرداری در سال 1380 و در دوره اول شورای اسلامی ‏شهر تصمیم گرفت این فضا را به یک منطقه گردشگری جهت استفاده عموم مردم تبدیل کند.

پس از آن عملیات عمرانی در ناحیه شروع و ابتدا با پر کردن گودالها و صاف کردن آنها مسیر چشمه به جاده کمربندی هموار گردید. سپس با فضا سازی در دره مستقیم و مقابل چشمه سکوهایی برای نشیمن احداث و آب و برق به منطقه منتقل گردید. با پایان دور اول شورا و با تغییر مدیریت‏ ها‏ پیشرفت طرح، دچار رکود شد تا با شروع کار شورای چهارم و شهرداری علی ‏اصغر حاج ‏حیدری که در شورای اول هم عامل اجرایی طرح لادر بود، فعالیت ‏های عمرانی در منطقه به جد شروع گردید. محوطه سازی، احداث سکوهای جدید، حوض و آبنمای دوم، جاده سلامت و اجرای فضای سبز نتیجه این مرحله بود. به تدریج لادر در بین مردم شهر و استان و حتی کشور به عنوان یک منطقه گردشگری پر جاذبه شناخته شد و با استقبال عموم روبرو گردید. در تاریخ اول فروردین 1394 رسما بهره برداری از بزرگترین جاذبه طبیعی و منطقه گردشگری خمینی‏ شهر با شهرت استانی و کشوری افتتاح گردید.

منطقه گردشگری لادر

گزارش تصویری